Adviesraad lokale economie evalueert werkjaar
ZWIJNDRECHT/BURCHT. In de Mouterij te Burcht hield de adviesraad voor de Lokale Economie de jaarlijkse algemene vergadering. Dat gebeurde in aanwezigheid van burgemeester Willy Minnebo en schepen Ann Van Damme onder wiens bevoegdheid handel en middenstand valt. Voorzitter Lieven Bernaers gaf een overzicht van het werkjaar waaruit bleek dat de Adviesraad zich volkomen inzet om het handelsapparaat in de gemeente op betere wegen te zetten.
De bestuursleden konden het voorbije werkjaar zeven vergaderingen bijwonen en ook de agenda van de gemeenteraad werd gevolgd. In de werking werden de belangrijkste realisaties samengevat en besproken. De actie toegankelijkheid handelszaken werd mee opgestart en begeleid. Heel wat aandacht ging ook naar het beheren en promoten van de Zwijndrechtse Kadobon.
Het was ook in dit werkjaar dat de naam 'Adviesraad Lokale Economie Zwijndrecht' zijn intrede deed. Er werd advies uitgewerkt in verband met het dossier Redevco, de beheerder van de gronden op de Carrefour-site. De vraag tot aanpassing van de kerstverlichting i.s.m. Unizo Burcht-Zwijndrecht kreeg ook een passende bespreking.
En Provinciale subsidie werd aangevraagd en verkregen rond drie actiepunten. Deze zijn: een extra bewegwijzering naar de beschikbare parkings, Het creëren van goedklinkende winkelslogan met bijhorend logo en extra sfeerschepping in de winkelcentra tijdens de eindejaarsperiode.
Het uitwerken van deze drie actiepunten staan nu bij de doelstelling van de jaarwerking 2010 - 2011.
Heel wat aandacht ging naar de Provinciale Studie detailhandelbeleid met de oprichting van een werkgroep voor de bestudering er van.
De Adviesraad wil de prioriteitenlijst op basis van SWOT analyse v/d Provinciale Studie welke werd voorgelegd aan het college van Burgemeester en Schepenen uitwerken.
De Adviesraad zal ook in het nieuwe werkjaar een nieuwe aanvraag voorbereiden voor een provinciale subsidie voor actiepunten van 2012. Er zal ook verdere promotie gevoerd worden voor de Zwijndrechtse Kadobon alsook de opvolging er van. Tenslotte wil de Adviesraad de belangen en problematieken voor Lokale Economie opvolgen.
enquête naar de detailhandel
Een provinciale enquête onderzocht in de provincie Antwerpen de toestand van de detailhandel. Het ging daarbij om ongeveer 28.000 m² winkelvloeroppervlakte. Er was 806 m² leegstand. In het centrum van Zwijndrecht zijn er 102 vestigingen of 5.461 m² winkeloppervlakte (wvo) plus nog eens 6.985 m² wvo verspreide bewinkeling in Zwijndrecht.
De Dorpstraat in Burcht heeft 33 vestigingen goed voor 834 m² wvo plus 2.953 m² wvo verspreide bewinkeling van 56 vestigingen in Burcht. Is er dan ook nog de Zwijndrechtstraat waar 13 vestigingen goed zijn voor 11.330 m².
De enquête onderstreepte ook enkele algemene shoppingtendensen zoals de smartshopper of het streven naar exclusieve merken zo goedkoop mogelijk te kopen bijvoorbeeld rechtstreeks van de fabrikant of de groothandelaar, de miniluxe besteding, de multishopping met de afnemende winkeltrouw en merkentrouw. Andere namen bij de shoppingtendensen zijn nog runshopping of het aankopen van de noodzakelijke dagelijkse goederen(belang van voldoende parkeergelegenheid is hierbij belangrijk) en dan is er ook nog de funshopping of het recreatief winkelen voor secundaire behoeften, aangename manier van vrijetijdsbesteding met aandacht voor de attractiviteit van een winkelgebied en extra amusementsvoorzieningen.
Niet onbelangrijk zijn o.a. ook de internetaankopen en de gemakswinkels of shops aan de benzinestations. Het detailhandelsaanbod verschaald o.a. door vergrijzing van de uitbaters en huurprijzen.
De analyse van de enquête van de Provincie Antwerpen bracht aan het licht dat 69 % van de inwoners de dagelijkse inkopen in eigen gemeente doet. In Wijnegem bv. komt 95 % van de omzet voor periodieke goederen van shoppers van buiten de gemeente.
De prijs (29,70%) is niet het belangrijkste koopmotief maar wel nabijheid (47,3%)
Voor verschillende resultaten werd de top 3 samengesteld.
Top drie op vlak van winkelacties, promoties en folders zijn; 1. Herentals Centrum 2. Turnhout Centrum 3. Schoten Centrum
Top drie gezelligheid en sfeer winkelcentrum 1. Hoogstraten Centrum2. Antwerpen Centrum3. Lier Centrum
Top drie verkeersveiligheid1.Grobbendonk Centrum 2.Schelle Centrum 3.Wuustwezel (Theo Verellenlaan)
Het winkelgebied van Zwijndrecht wordt omschreven als een verzameling van verkooppunten (actief in detailhandel, dienstverlening, horeca, cultuur, ontspanning) die geografisch samenhoren. Het centrale winkelgebied is ook het grootste en de kleinere zorgen voor ondersteuning er van. Er is een grootschalige concentratie voor doelgerichte aankopen. De verspreide bewinkeling is geen deel van het winkelgebied.
De enquête werd afgenomen via een interviewmethode bij personen van 18 jaar en ouder en in elke Antwerpse gemeente bij een 70-tal personen. Per enquête duurde het een tiental minuten. 70 % van de ondervraagden was vrouw, 40% van de gezinnen bestond uit 2 gezinsleden en 33 genoot hoger onderwijs. Er was een ondervertegenwoordiging van jongeren en oververtegenwoordiging van ouderen.
vaststellingen voor Zwijndrecht
Er is in de gemeente een ondervertegenwoordiging van de branches: voeding, sportartikelen, kledij en mode. Een beperkte diversiteit werd vastgesteld in het winkelgebied Dorpstraat Burcht en kreeg een lage score 2,9 op 5.
Aanpassing aanwezige branches is nodig want er is een koopvlucht voor periodieke goederen zoals boeken, cd's. Lage omzetratio voor periodieke en uitzonderlijke goederen
Als oplossing wordt aangegeven: het proactief aantrekken van nieuwe handelaars, het aanpassen van aanwezige branches aan de huidige en toekomstige wensen van de consument, winkelgebieden promoten om extra klanten aan te trekken en Zwijndrecht extra positioneren als sterke speler op het gebied van detailhandel.
Werk aan de winkel dus. Verhogen winkelaanbod en horecavoorzieningen zijn nodig. De uitbreiding van het horeca-aanbod moet kwalitatief zijn en afgestemd op noden van de consument. Een aantrekkelijke winkelsfeer creëren brengt ook een hogere klantenbinding mee. Meer winkelacties en promoties zij ook welkom. Bij de oplossingen voor een betere detailhandel hoort ook een betere bereikbaarheid met het openbaar vervoer en meer parkeervoorzieningen en het verhogen van de verkeersveiligheid.
Ze moeten in Zwijndrecht ook gaan zoeken naar extra elementen voor een betere sfeer en gezelligheid. Er wordt ook gewag gemaakt van een hogere beeldkwaliteit van het openbaar domein zoals de voetpaden, de versiering. Natuurlijk zorgt de groendienst wel voor prachtige bebloemingen en op dat vlak scoort Zwijndrecht wel hoog.
Er wordt in de gemeente wel al aan één en ander gewerkt en zo is er een dossier ‘Bewegwijzering’ naar de gratis openbare parkings en dat naar het model van Beveren. Er wordt verwacht dat dit in het eerste kwartaal van 2011 zal verwezenlijkt worden. De aanvraag voor subsidies werd ingediend en ook goedgekleurd. Op een kostprijs van 12.040 euro zou er een subsidie zijn van 6.020 euro.
Ook het dossier 'Sfeerverlichting' ligt voor en dat zou extra verlichtingselementen brengen aan de bomen van het Kerkplein van Burcht. Er zou daar omgeschakeld worden naar led-verlichting.
Is er dan ook nog de zoektocht naar een winkelslogan en -logo, waarvoor de handelaars zelf een ontwerp kunnen voor binnen brengen tegen 28 februari 2011.(Rolf Duchamps)