ABLLO gaat voor de De Westtunnel uit het Meccanoplan

HAASDONK. In Haasdonk werd langs de E17 een groot bord geplaatst door het"Actiecomité ter beveiliging van het leefmilieu  op de Linkeroever en in het Waasland vzw" of kortweg ABLLO. Zij willen daarmee de aandacht trekken op de grote waarde van het ‘Meccanoplan’ met de Westtunnel voor het Waasland. ABLLO is een actiegroep die straks 40 jaar actief is en met kennis van zaken over heel wat onderwerpen een visie kan naar voor brengen.

Gilbert Cant al tientallen jaren begaan met een veilig leefmilieu wees er nog eens op dat wie vanaf de Liefkenshoektunnel op de R2 richting Waasland rijdt, de indruk kan krijgen dat de weg daar stopt aan de E34 in Kallo en er een missing-link, de Wase grote ring of de rechtstreekse verbinding met de E17 te Haasdonk, ontbreekt. Het Ringcomité uit Haasdonk heeft zich daar altijd fors tegen verzet om zo’n ring dwars door akkers en weiden aan te leggen. Gilbert Cant: "Men moet evenwel het probleem in een groter geheel bekijken omdat de E17 te Haasdonk geen eindbestemming is. Daarom is de beslissing uit het Master 2020plan om de E34 tot autosnelweg om te vormen en de R4 Gent-Zelzate,  aan te passen met ongelijkgrondse kruisingen een stap in de goede richting. Vanaf de Liefkenshoektunnel kan dan vlot en veilig richting Gent en Frankrijk worden gereden!  En omgekeerd natuurlijk ook. Het Waasland vraagt dit reeds 25 jaar!"

Anderzijds bestaat er tussen de R2 te Kallo en de E17 reeds een autosnelwegverbinding via Antwerpen Linkeroever. Wie vanop de E17 naar de Waaslandhaven of de Liefkenshoektunnel wil, moet vlak voor de Kennedytunnel afslaan naar de E34 toe en "terug" rijden. Dat is blijkbaar psychologisch een te moeilijke opgave.

Voor ABLLO is de Westelijke tangent-tunnel of de westelijke bretel zoals ze dat noemen "het ei van Colombus". Kotrt gezegd is dat  een ondergrondse verbinding tussen E17 en E34 waar de onderlinge afstand beperkt is (ongeveer 4 km). De méérafstand t.o.v.  het sterk gecontesteerde Grote Ring tracé is ongeveer 4,5 km, wat relatief weinig is. De ‘afslag Westtunnel’ op de E17 is gesitueerd in een zone waar de huidige gemiddelde Kennedytunnelfile ongeveer begint. Afslaan naar de Westtunnel is filevrij rijden.
Het verkeer zou dan in de omgeving van de KMO-zone Schaarbeek de E17 verlaten en via een lijn nabij de Krijgsbaan naar de Canadastraat lopen. Ondergronds. Wanneer een terrein een open ruimte is dan ghaan ze inderdaad onder de grond in tunnelvorm. De Westelijke bretel ter hoogte van Zwijndrecht, heeft zo’n open ruimten. "Na de werken zie je niets", verduidelijkte Gilbert Cant.

De weg vanaan de E17 zal zowat evenwijdig de Krijgsbaan volgen en die dan ook kruisenschuin naar de Canadastraat in het Zwijndrechtse havengebied. Maar daarover werd al gezegd dat dit niet kon w-omwille van de aanwezigheid van Seveso-bedrijven (gevaarlijke bedrijven) die zich daar in de omgeving bevinden. Bij ABLLO ontkennen ze, dat er zulke bedrijven een hinder zouden zijn. Havenschepen Marc Van Peel heeft dat achteraf moeten toegeven. "Die uitspraak was er in februari gekomen door zeer onzorgvuldig het tracé te bekijken", aldus Gilbert Cant, "In het schepencollege van Antwerpen heeft men een volledige toelichting gegeven door de mensen van StRaten-generaal, die het plan hebben ontworpen. Na die toelichting moest Van Peel het toegeven dat alles perfect kon."

Westtunnel: niets dan voordelen

Het voorgesteld tracé is ruimer dan gewoon de kleine ring. Het is ook veel beter gelegen dan het tracé van BAM. Dat BAM-tracé laat het vrachtverkeer, dat op zo’n 30.000 veertigen per dag staat, vóór de Kennedytunnel een ‘krul’ maken rond Zwijndrecht en zo omhoog rijden via een verhoogde E17. Met het Meccanotracé gaan ze reeds voor de Krijgsbaan; ter hoogte van Schaarbeek dus, afslaan om dan na een paar honderd meter ondergronds te rijden.

De geplande gevangenis en de zone voor glastuinbouw in de nabijheid zullen geen probleem vormen. Voor Zwijndrecht zal het ook geen negatieve aspecten kennen. Enkel aan het knooppunt met de  Expresweg zal er nog een oplossing moeten komen omdat de woonwijk Vromenhove  er niet zo ver af ligt. Volgens Cant zouden er gesprekken aan de gang zijn tussen StRaten-generaal en de wijk. "Laat ons toch zeggen dat 90% van alle vrachtwagens verdwijnen vóór Zwijndrecht. Het is voor die gemeente een grote opsteker. Zwijndrecht is ook Waasland en daarom dat wij zeggen dat bepaalde tracés niet kunnen."

Het plan van de Wase burgemeesters dat spreekt van het verbreden van de E17 en het doortrekken van een parallelweg tot eventueel tot aan de Krijgsbaan, werd ook bekeken. Dat zou voor 5 km een enorme verbreding zijn. ABLLO vindt het beter de E17 te verbreden met 1 rijvak en niet meer en een plaatselijke weg aan de noordkant. Alles wordt nu bestudeerd.  Door een zijweg kunnen lokale sluikstromen zoals via Haasdonk, Velle worden vermeden. "Het plan van de Wase burgemeesters wil een verbreding van de E17. Daar zijn wij niet tegen maar het moet wel op de goede manier gebeuren", zo stelt Gilbert Cant.
De verbinding van de N70 naar de Expresweg via het Doornpark Beveren kan een doorn in het oog zijn voor ABLLO. Als men dat doet zonder de Meccanotunne dan is de kans groot dat het een soort ‘Grote Rong Light’ wordt. Een sluipweg naar de Liefkenshoektunnel of de Waaslandhaven. Het is gewoon de bedoeling om Beveren, Vrasene te ontlasten. Zo bekijkt ABLLO het. Verder onderzoek kan later uitwijzen of die kleinschalige verbinding tussen N70 en E34 door schaarse open ruimte, wel echt nodig is.

Als conclusie mogen we zeggen dat ABLLO vzw pleit voor een nieuw tracé hoofdweg (of primaire weg I) tussen E17 (Melsele, buurt KMO zone Schaarbeek) en E34 (Zwijndrecht, Canadastraat), dat is de Westelijke bretel of Westtunnel uit Meccanoplan van forum 2020. ABLLO vzw betreurt dat de Oosterweel verbinding, ook in tunnelvorm, gebruik zou blijven maken van het lange wapper (BAM) tracé. Dat tracé ligt veel te dicht bij het centrum van Antwerpen. Het pleit er uitdrukkelijk voor om het tunneltracé enkele kilometer verder op te schuiven naar het noorden. (Rolf Duchamps)

 

 

Lees ook:

SINT-NIKLAAS. ABLLO vzw wil groene stapstenen realiseren om de populatie huismussen te ondersteunen. In Sint-Niklaas zitten gezonde kolonies aan de Merelstraat, Schoolstraat, St Jansplein,...