Eerste Staten-Generaal van de Antwerpse haven wijst naar sterke positie

ImageANTWERPEN. In de eerste Staten-Generaal van de Antwerpse haven, die plaatsvond op 22 juni  zijn belangrijke bouwstenen die de positie van Antwerpen in de beperkte liga van hoofdhavens in Europa zullen bevestigen. De Staten-Generaal betekent het eerste tussentijds verslag over het totaalplan voor een nog meer concurrentiële haven. Dit werd op initiatief van Eddy Bruyninckx, gedelegeerd bestuurder van het Havenbedrijf Antwerpen, en Roger Roels, voorzitter van Alfaport Antwerpen, eind 2009 opgestart. Bijna 200 havenspecialisten uit de publieke en private sector hebben vanaf februari aan het project meegewerkt.

Eddy Bruyninckx: "Recent marktonderzoek heeft uitgewezen dat het grootste deel van onze klanten Antwerpen als beste keuze ziet." Positief is dat dus ook voor de Waaslandhaven.
Volgens Roger Roels wordt de positie van Antwerpen versterkt door de landinwaartse ligging en de bijzondere competentie rond logistiek, goederenbehandeling en industrie.

Bij de belangrijke elementen die tijdens de Staten-Generaal aan bod kwamen behoort ook de toegankelijkheid waaree we bij de verdieping van de Westerschelde komen. Die levert nu al resultaat op. Het was minister Hilde Crevist die goed nieuws bracht: "De verdieping van de Westerschelde loopt voor op schema en zal tegen het eind van het jaar volledig gerealiseerd zijn," De eerste fase, die van start ging op 12 februari, zal al eind juli klaar zijn. Met direct een duidelijke verbetering van de toegankelijkheid van de Antwerpse haven als gevolg. Een nieuwe op- en afvaartregeling wordt aangekondigd. Zo verruimen de tijpoorten voor de containervaart met één tot anderhalf uur. De historische grens van 15 meter voor de containerafvaart is behaald. Deze resultaten gelden voor de tussenfase van de derde verdieping. De volledige verdieping zal het vaarcomfort van en naar Antwerpen nog verbeteren.

Over de tweedezeesluis is minister Hilde Crevits duidelijk: "Voor de nautische toegankelijkheid van de haven is een tweede sluis op Linkeroever belangrijk. De onderhandelingen vorderen goed."
De markt speelt in op de duidelijk positieve effecten van de verdieping. Zo weten we dat de ruim 200 gespecialiseerde expeditiebedrijven die in Antwerpen zijn door de Vereniging voor Expeditie, Logistiek en Goederenbelangen van Antwerpen (VEA) de door hun gecontroleerde lading bij voorkeur en in eerste instantie zullen boeken bij containerlijnen die Antwerpen aanlopen.
ImageOok op vlak van douane-projecten zal de Haven van Antwerpen zorgen dat er een vlotte doorstroming is van de goederen.

het achterland

Het achterland wordt een steeds belangrijker aspect van havencompetitiviteit. Vijf nieuwe spoorverbindingen (Parijs, Wenen, Ludwigshafen, Verona en Sopron) en drie opgewaardeerde trajecten (Lyon, Novarra en Duisburg) versterken de positie van Antwerpen. Ook aan de containerbinnenvaart  zal grote aandacht worden besteed.
De aandacht van de Antwerpse havengemeenschap richt zich op de verschillende vervoersmodi om ook een verschuiving van het wegverkeer te bekomen. De havengemeenschap vraagt bovendien de afschaffing van de tol aan de Liefkenshoektunnel. Ook in de toekomstige Oosterweelverbinding komt er best geen tolsysteem. De haven schrijft zich wel in in het principe van de slimme kilometerheffing (betalen op een drukke weg al naargelang het voertuig).
In de eerste helft van het jaar is er zwaar geïnvesteerd in het ontwikkelen van een gesegmenteerde marketinganalyse waarbij de collectieve kennis en expertise van de havengemeenschap werd benut. Deze analyse ligt aan de basis van de verdere uitwerking van een vernieuwde marketingaanpak waarin krachtige boodschappen en promotieactiviteiten zullen worden toegespitst op de specifieke behoeften van ieder
marktsegment en/of doelgroep.

tewerkstelling

De haven van Antwerpen blijft met een directe tewerkstelling van ruim 60.000 mensen een van de belangrijkste werkplekken in dit land en de aandacht voor werkgelegenheid blijft een belangrijke prioriteit. Zeker ook voor de havenarbeid, waarbij het Havenbedrijf en Alfaport de intentie ondersteunen van de sociale partners om vanaf morgen de positieve dialoog te hervatten. Het gaat hier niet om de productiviteit van de havenarbeiders, maar wel over de modernisering van de arbeidsorganisatie die er moet voor zorgen dat de tewerkstelling op peil kan blijven en groeimogelijkheden worden benut.
Antwerpen speelt een cruciale rol in de plannen van Vlaanderen als logistieke draaischijf. Als men het beschikbare areaal in de haven vergelijkt met dat in de rest van Vlaanderen, dan ziet men dat in de komende tien jaar maar liefst 40 procent van de verwachte aangroei in beschikbare ruimte voor logistiek in de haven van Antwerpen ligt. Hier ligt dus een potentieel voor minstens 3.000 arbeidsplaatsen.

Havenschepen Marc Van Peel zei dat de haven voldoende bouwstenen heeft om de concurrentie met andere havens aan te gaan. "Ik ben tevreden dat alle partijen zich engageren om de samenwerking voort te zetten en verdere projectideeën uit te werken. Het onderlinge gevecht zouden de buitenlandse havens maar al te graag hebben. Maar de complementariteit ligt besloten in de specifiek eigen sterktes die elkaar aanvullen. Een verkeerd begrepen complementariteit zou een historische vergissing betekenen." (Rolf Duchamps)

 

 

Lees ook:

KALLO. Actievoerders van de scheepvaartpolitie hebben dinsdag van 10u15 tot 12u35 de Kallosluis in de Waaslandhaven geblokkeerd. Het Gemeentelijk Havenbedrijf is daar niet gelukkig mee wat met deze...

Op verschillende plaatsen in de Antwerpse haven is gratis WiFi beschikbaar.HAVEN. Het Gemeentelijk Havenbedrijf Antwerpen stelt vanaf maandag 15 december zijn nieuwe draadloze netwerk WiFi...

HAVEN. Het Gemeentelijk Havenbedrijf Antwerpen wil zich in de toekomst sterker profileren in het achterland. Het wil daartoe partnerships aangaan met een aantal havengebruikers. Eind oktober werden...

HAVEN. Een delegatie van het Gemeentelijk Havenbedrijf Antwerpen (GHA) heeft van 7 tot 14 november een bezoek gebracht aan de Chinese stad Shenzhen. In het begin van de missie stond de deelname aan...

HAVEN. Merilinja Oy, een Finse scheepsoperator, is een nieuwe containerdienst gestart tussen Kokkola, een haven in het westen van Finland, en Antwerpen. Het eerste containerschip op deze dienst, de...

De Vlaamse Havendag van 5 juli werd voorgesteld door vlnr Schepen Peter Deckers van Beveren, Havenschepen van Antwerpen Marc Van Peel en Roger Roels van Alfaport Antwerpen.KALLO/ANTWERPEN. In het...