Fietster onder truck te Zwijndrecht

ZWIJNDRECHT. Maandag kort na de middag is een vrouw met haar fiets in de Statiestraat onder een vrachtwagen terechtgekomen. De zware truck van een vervoerfirma uit Zwijndrecht wou de Laarstraat indraaien maar had de fietsende vrouw, die net de spooroverweg had gekruist, niet bemerkt. Ze kwam met de fiets onder het rechtervoorwiel van de truck. Ze zat gekneld met de voet tussen de fiets en het wiel. De MUG kwam ter plaatse en het slachtoffer werd zwaargewond overgebracht naar het ziekenhuis. Er werd gevreesd voor het verlies van de voet.

Het werd een typisch dode hoek ongeval. Hier bleek dus nogmaals hoe fietsers bijzonder goed moeten uitkijken. Eens te meer wordt bewezen dat de acties die worden ondernomen i.v.m. dodehoekspiegels, niet overbodig zijn. Maar het zijn niet alleen de transportbedrijven die een rol moeten vervullen, ook de weggebruikers, de overheid en zelfs het onderwijs moeten hun inbreng hebben. Het is zo dat elke vrachtauto een paar dode hoeken heeft die door de chauffeur niet kunnen gezien worden. Het ongeval in Zwijndrecht illustreert duidelijk dat het grootste risico wordt gelopen wanneer de vrachtwagen rechts af wil slaan en de fietser rechtdoor wil. Het gebruiken van dodehoeksystemen verkleint het risico wel maar toch is het de fietser of bromfietser aangeraden heel attent te zijn wanneer hij in zulke situatie komt. Het kruispunt Statiestraat-Laarstraat-Fortlaan heeft vaak gevaarlijke toestanden en het is zeker geen luxe dat politie er de veiligheid garandeert bij het schoolbegin. Vooral nadat de spooroverweg gesloten is, komt er een lange verkeersstroom. Onlangs kwam een wagen, die uit de Laarstraat kwam, en gauw wilde afslaan naar rechts, tot stilstand op enkele centimeters van een kinderwagen die over het zebrapad geduwd werd. De dame aan het stuur schrok enorm. Niets gezien omdat ze gauw een gaatje in de verkeersstroom wou inrijden!


Graag publiceren wij hierbij enkele regels, opgesteld door een fietsersbond, die te maken hebben de dode hoek bij vrachtwagens.Ga nooit vlak voor een vrachtauto of bus staan. De chauffeur kan je daar niet zien. Passeer een vrachtauto of bus alleen aan de rechterkant als je er zeker van bent dat je genoeg tijd en ruimte hebt om te passeren. De chauffeur kan je daar niet zien. Het gevaar dat je je in een dode hoek bevindt op het moment dat het verkeer zich in beweging zet, is groot. Want ook al hebben vrachtauto's spiegels en camera's, er blijven situaties en momenten dat je even uit beeld kunt verdwijnen. Laat bij enige twijfel de vrachtauto voorgaan. Aarzel niet om zonodig uit te wijken naar de stoep als je in de verdrukking dreigt te komen. Steek nooit vlak voor of vlak achter een vrachtauto de weg over, ook niet als deze stilstaat. De chauffeur heeft dan geen zicht op jou. Ga nooit 'even snel' langs een vrachtauto die aan het manoeuvreren is. Geef hem de nodige tijd en ruimte. Zorg dat je zichtbaar bent voor de chauffeur als je naast een vrachtauto stil blijft staan. Dit kan door bijvoorbeeld oogcontact te zoeken met de chauffeur, rechtstreeks of via de spiegels, of door een handgebaar te maken. Let op dat een vrachtauto bij het afslaan vaak eerst een beweging in de andere richting maakt, of een stuk rechtdoor rijdt, om voldoende ruimte te maken voor zichzelf. Let dus goed op de richtingaanwijzer. Maak ruimte voor achteruitrijdende vrachtauto's. De chauffeur heeft vaak slecht zicht naar achteren. Let ook op het geluidssignaal dat vrachtauto's geven wanneer ze achteruit gaan rijden. (F)