Een Octopus-routekaart voor elke leerling om veilig de school te bereiken
Er is dus niet alleen een lijn getekend van de veiligste route maar ze wordt ook visueel in beeld gebracht met eventueel wat tekst bij een foto. Die foto’s maken het ook mogelijk dat kleine kinderen vlotter hun weg naar school herkennen. Gewoonlijk gaat het om de veiligste weg al is dat uiteraard niet altijd mogelijk een traag wegennet te vinden. Zijn die er wel dan is het zeker veilig en in vele gevallen zijn die ook nog een stuk dichter bij school.
In Vrasene werd vorig jaar al een proefproject opgezet en Beveren haalde daar een Vlaamse primeur mee. De veiligste route is daarbij telkens aangeduid. Was Vrasene het pilootproject, nu heeft Beveren ook kaarten gemaakt voor alle scholen. Zij kregen nu een routekaart met meerdere routes op maar waarop wel de voorkeurroute wordt aangegeven. Deze zijn zo tastbaar mogelijk weergegeven en ook op een manier zodat de scholen daar ook educatrief iets mee kunnen doen zoals bv. een kaart lezen op schaal, oriëntatie.
Op de routekaart staan nummertjes en die verwijzen naar herkenningspunten waar ook knelpunten bij horen waar wordt aangegeven dat ze moeten opletten aan bv. een oversteekplaats. Het is nu de bedoeling om aan die knelpunten een oplossing te geven. Dat zou kunnen door een oversteekplaats aan te leggen of aan de leerlingen te leren ‘hoe’ ze daar moeten oversteken.
Belangrijk bij die kaarten is ook dat ze mee naar huis gaan en niet op school blijven liggen. Zo krijgen de ouders ook een stuk verantwoordelijkheid mee om hun kinderen ‘anders’ naar school te sturen. Ze kunnen hen ook aanleren waar ze moeten op letten wanneer men met de fiets of te voet naar school gaat. De situatie wordt ook op school aangeleerd door de verkeerslessen of het gebruik van het verkeerspark.
goed voorbereid
Duurzaam en veilig naar school is een totaalverhaal waarin ook de week van de zwakke weggebruiker, red de zebra e.d. ook een plaats hebben.
Het samenstellen van de schoolrouteplannen vroeg een grote voorbereiding. De leerlingen werden daarbij op school gehoord om antwoorden te geven op hoe ze naar school kwamen. Alles werd dan gebundeld om zo tot de meest gebruikte routes te komen. De gemeente heeft er ook alles aan gedaan om de routes zeker zo veilig mogelijk te maken. Zo werd aan de Dorpsdam het eind van een wegel voorzien van een hekje zodat vanuit de wegel zomaar niet de weg kan worden op gelopen.
Beveren blijft op het vlak van het Octopusproject een voortrekkersrol in Vlaanderen spelen. Ook op vlak van de thans uitgegeven kaarten staat Beveren het verst. Ze worden gekoppeld aan wat er reeds in de schoolomgeving werd uitgevoerd. Daarmee ging het Octopusproject vijf jaar geleden van start. Er kwamen aan scholen herinrichtingen en heel wat aandacht ging naar trage wegen. Er is nu ook een mobiel verkeerspark dat samen met de routeplannen officieel werd voorgesteld. Het was ook het eerste mobiele verkeerspark. Alles zit netjes geborgen in een Oktopusaanhangwagen die prachtig is beschilderd en niets aan de betekenis verstopt.
De schoolroutekaart werd voor 22 scholen gedrukt. Sommige scholen werken samen omdat ze dicht bij elkaar gelegen zijn zoals in Vrasene de gemeenteschool en de Vrije Zonnepit en in Beveren de Lindelaanschool en de H.Hartschool.
Schepen Raf Van Roeyen was bijzonder enthousiast dat door het werken rond Octopus de gemeente echt iets zeer concreet naar voor bracht, kaderend in ‘Duurzaam naar school’. Hij wist wel dat verkeersopvoeding voor scholen een belangrijke factor is. Die verloopt optimaal in samenwerking met het gemeentebestuur.
Tom Dhollander van de vzw Voetgangersvereniging, is de spil uit het ganse opzet. Vanaf het eerste uur stond hij er klaar voor om het project Octopus te promoten. Dat gebeurde vijf jaar geleden voor de eerste keer in de Sint-Elisabethstraat te Melsele. Tom wees er nog eens op dat Beveren en Brugge de eerste gemeenten waren waar het project van start ging.
Nieuw is nu dat het project gaat aansluiten bij de verkeerseducatie op school zodat men nog verder kan gaan werken rond veilig naar school. Maar de nadruk ligt dan wel dat alles praktijkgericht wordt, naar het werkelijke verkeer toe. Vandaar dat de gemeente ook heeft geïnvesteerd in een mobiel verkeerspark dat 54 verkeersborden bezit, verkeerskegels en zelfs materiaal om belijningen aan te brengen zoals bv. zebrapaden. In totaal vormt dit verkeerspark een investering van 7.500 euro.
Er zal ook een set verkeerslichten in gebruik kunnen genomen worden maar die zijn besteld en zullen ook weldra bij het verkeerspark horen. Ook schepen van onderwijs Katrien Claus, onderstreepte nog eens dat de gemeente wil helpen dat de kinderen op een veilige manier de school kunnen bereiken. (Rolf Duchamps)