Waterwegen & Zeekanaal maakt trafiekcijfers voor 2009 bekend
Het herstel is intussen wel ingezet, al moet dit jaar blijken of dat ook in de cijfers zal worden vertaald. Het past bijgevolg om het jaarcijfer binnen de algemene context te situeren. De cijfers van W&Z worden in belangrijke mate bepaald door de maritieme overslag in de zeehavens van Antwerpen en Gent. Beide havens hebben de voorbije weken bekendgemaakt dat hun resultaten het voorbije jaar jammer genoeg fors zijn teruggelopen. Het is dan ook onvermijdelijk dat de trafieken bij W&Z hiervan de weerslag ondervinden. En de positieve cijfers van de haven van Zeebrugge vertaalden zich niet in de binnenvaarttrafieken.
En wat wil W&Z dan doen? Ze zullen doorgaan met investeren in het wegwerken van missing links, het herbouwen van sluizen en stuwen, het baggeren en onderhouden van de waterwegen en het bouwen van kaaimuren. Vlaanderen wil zich in de toekomst nog meer als logistieke draaischijf in Europa profileren.
"De waterwegen zullen daarbij een belangrijke plaats innemen. Het is dan ook belangrijk de inspanningen om onze waterwegen te moderniseren en te optimaliseren, nu verder te zetten. Eenmaal de huidige crisis bezworen wil W&Z immers klaarstaan om die doelstelling van de Vlaamse regering, verwoord in Vlaanderen in Actie, mee te kunnen realiseren", zo wordt besloten. (Rolf Duchamps)