Heraanleg kruispunt Leurshoek lelijk genoemd

Image
Het kruispunt aan Leurshoek dat nu een paar grijze ‘plekken’ heeft als eilandjes, midden op de weg. Er omheen rijden kan, er overheen rijden kan ook.
BEVEREN. Het kruispunt aan Leurshoek waar de Kallobaan, de Floralaan en de Halfdreef bij elkaar komen, blijft voor kritiek zorgen. Het begon bij de verkaveling aan de Marcel van der Aastraat waar wegenis- en rioleringswerken moesten worden uitgevoerd die voorzagen dat die het regenwater van de Kallobaan, Halfdreef, Leurshoek en de achterliggende wijken zou kunnen opvangen. De gemeente betaalde er een hoop meerkosten voor maar om veiligheidsredenen werd beslist het kruispunt Kallobaan-Leurshoek- Halfdreef aan te pakken. En dat gebeurde dan met een paar verhoogde middenbermpjes met kasseien. Het akkoord voor de heraanleg werd gegeven in oktober 2006 en het kostte de gemeente 327.042 euro.

Al gauw, na de uitvoering der werken, bleek dat het daar een ingewikkeld kruispunt was geworden want de vraag was: moeten we nu over die verhoogde kasseistrookjes, moeten er omheen… Toen het Comité Ter Heropleving van de Wielersport De Grote Prijs van de gemeente Beveren –Schaal Schoeters een parcours wilde geven, bleek er voor de coureurs aan het kruispunt toch een hindernis te liggen om er veilig doorheen te komen. Er lagen immers ook boordstenen rond de verkeersplateaus en zelfs voor bussen en hulpdiensten waren die hinderlijk.
Met kasseien niks dan last, werd gezegd. En daar was wel iets van want aan de Thijskenshoekschool in de Lindenlaan en in de Pastoor Steenssensstraat lagen er ook, maar ze werden verwijderd, aan de Melseledijk in Kallo lager er ook aan de zijkant, ze werden verwijderd.

Het was in de jongste gemeenteraad toch weer een onderwerp dat vol met kritiek zat. Het was Bruno Stevenheydens (VL.B.) die het naar voor bracht. Hij wees er op dat het kruispunt werd heraangelegd door opnieuw kasseien of klinkers te gebruiken. Er werden twee heuvels van kasseien aangelegd en aan een aantal voetpaden had men lage opstaande obstakels geplaatst. Hij bracht ook in herinnering: "Onmiddellijk na de heraanleg op 8 april 2008, heeft onze fractie  gesteld dat het kruispunt voor verwarring zorgde omdat veel chauffeurs twijfelden of ze de grootste heuvel mochten overrijden. Chauffeurs die zelfs met trage snelheid de grootste heuvel overreden raakten met de onderkant van hun wagen de kasseilaag. Natuurlijk was dit problematisch voor de bussen en de hulpdiensten. En de opstaande obstakels zorgden voor een aantal kapotte banden."
 
In de gemeenteraad werd door het college gezegd dat er niets mis was met het heraangelegde kruispunt. Maar twee maanden later in juni 2008, besliste het college om de opstaande obstakels te verwijderen. Nog een aantal maanden later werden ook de kasseiheuvels uitgebroken omdat er volgens schepen Luc Maes anders geen wielerwedstrijden meer konden plaatsvinden. Een peloton dat aan hoge snelheid over de verhoogde kasseistrook moest, was om problemen vragen. De verwijdering van de kasseien was noodzakelijk. Maar niet alleen voor coureurs ook voor het gewone verkeer en vooral voor de hulpdiensten werd het kruispunt aangepast.

Raadslid Boudewijn Vlegels vond dat nogal straf: verkeersremmers verwijderen ten voordele van wielrenners maar ten koste van de veiligheid. Burgemeester Van de Vijver had wel een andere mening want hij vond wielerwedstrijden, in de gemeente een belangrijke traditie.

Bruno Stevenheydens besloot: "Maar het resultaat is een lelijk kruispunt bestaande uit een aantal grote, grijze oppervlakten waar vroeger de kasseien en de andere obstakels zaten. Met de eindafrekening voor de erelonen voor het studiebureau voor 30 796,64 euro kunnen wij dus niet akkoord gaan. Het studiebureau heeft zijn werk immers slecht gedaan en de Beverse gemeenschap opgezadeld met meerkosten, tot tweemaal toe extra werken en een lelijk kruispunt als eindresultaat."(Rolf Duchamps)

 

 

Lees ook:

BEVEREN. ‘Bruisend Beveren’ is de naam van het project dat het centrum van Beveren een vernieuwd, modern elan moet bezorgen. Op maandag 7 april start de volgende fase dat dat doel moet...

BEVEREN. Gisteren en vandaag worden de bomen in de Kasteeldreef gerooid. De bomen moeten verdwijnen voordat einde maart de nutsmaatschappijen hun leidingen vernieuwen. Zij gaan net naast de bomen...

Zo zal de vernieuwde winkelstraat er uit zien.BEVEREN. De langverwachte heraanleg van de Vrasenestraat zal midden april een aanvang nemen en eind juni zal alles moeten afgewerkt zijn. Maar gedurende...

BEVEREN. In het kader van 'Bruisend Beveren' zijn op 24 september de voorbereidende werken voor de heraanleg van de Vrasenestraat gestart. Momenteel is de Vrasenestraat terug volledig...

BEVEREN. Op maandag 29 oktober starten de voorbereidende werken voor de heraanleg van het kruispunt van de Halfdreef, Leurshoek en Kallobaan. Vanaf 5 november zullen de verschillende...

BEVEREN. De riooldeksels in de Leurshoek worden afgefreesd en geasfalteerd. Deze klus zal uitgevoerd worden van woensdag 23 november tot en met vrijdag 25 november. Om de werken te kunnen laten...