Verkaveling Viergemeet onduidelijk voor gemeenteraad
Maar in de gemeenteraad heeft Bruno Stevenheydens (VL B) toch wel zijn ongenoegen geuit omdat de gemeenteraad nog niet was ingelicht over de plannen die op tafel liggen. Er werd nog niets over gezegd of besproken in de raadszitting. Maar toch pakte het laatste CD&V –pamflet uit met een gedetailleerd plan op de achterzijde. Dat is natuurlijk vragen om reactie bij de oppositie.
Het wordt nochtans een verkaveling van formaat want bij de opmaak van het ontwerp was er veel aandacht voor het behoud van de bestaande ruimtelijke structuur. De bestaande grachten en vijver blijven behouden. De integratie van een buurtpark in het project zal ook een grote meerwaarde betekenen voor de grotere omgeving. De inplanting van woongelegenheden rondom dit park geeft zoveel mogelijk bewoners zicht op de openbare groenzone. Dat is alleszins een grote troef.
GMH zal ongeveer 75 sociale koop- en huurwoongelegenheden realiseren. De privé partner realiseert 5 parkappartementen. Interwaas wil 35 bouwgronden ontwikkelen voor gesloten bebouwing. De woningen mogen 2 tot maximaal 3 bouwlagen groot zijn en de tuinen varieren tussen 10 en 15 m diepte.
Men heeft er ook de intentie om van Viergemeet een autoluwe wijk te maken. Gemotoriseerd verkeer wordt langs de langs van de verkaveling geleid zodat de centrale open ruimte verkeersvrij blijft. De bewoners van de wijk moeten hun wagens op hun eigen terrein parkeren en stallen. Het bezoekersparkeren kan gebeuren op parkings aan de rand van de wegen. Door het autoluwe karakter en het georganiseerd parkeren verbeter de levenskwaliteit van de bewoners.
Doorheen de verkaveling wordt een shortcut gerealiseerd voor fietsers. Dit fietspad verbindt Melsele met de N70 richting Cortewalle en station en wordt geïntegreerd in het fietsnetwerk.
Maar aan de rand staan uiteraard woningen die er al jaren geleden werden gebouwd. Denk maar aan de Luitenant Van Eepoelstraat. De nieuwe verkaveling komt tot achter hun tuinen. Vandaar dat het plan die bestaande woningen ook een plaats geeft en er een garagedienstweg voorziet. Het plan respecteert ook de inplanting van de bestaande woningen. De inplanting en de keuze van woontypes en doorlopende bomenrijen, moeten inkijk voorkomen.
Volgens een vooropgestelde timing zou eind 2010 een verkavelingsaanvraag ingediend worden en de start van de infrastructuurwerken is voorzien in 2011. De eerste bouwgronden zullen eind 2011 verkocht worden. De bouw van de woningen zal ten vroegste in 2012 kunnen starten.
Hoe dan ook, in de Beverse gemeenteraad werd beloofd dat er een gemeentelijke commissie zal komen rond deze verkaveling. Vlaams Belang wil dat de grote boszone die ook in het gebied ligt, wordt behouden en er wordt daarbij aan een speelbos gedacht. (Rolf Duchamps)