Belangrijke werken Heirbaan-Kruibeeksesteenweg-Krijgsbaan
In februari 2008 bracht het Vlaamse Gewest, afdeling Wegen en Verkeer Antwerpen(AWV) Zwijndrecht op de hoogte van hun plannen om een structureel onderhoud uit te voeren in de Krijgsbaan (N419). Volgens het zoneringsplan liggen er acht groene clusters op deze weg. Door te participeren in het project van AWV is het gemeentebestuur in staat deze rioleringsproblemen op te lossen. Het gemeentebestuur plant dus de aanleg van een gescheiden rioleringsstelsel in de Krijgsbaan. Maar natuurlijk is er anderzijds ook de Heirbaan-Kruibeeksesteenweg zodat heel dat gebied daar een metamorfose kan ondergaan.
de bewoners.
Het provinciebestuur plant dan weer werken aan de Zwaluwbeek. Deze gaat onder de Kruibeeksesteenweg. Het gemeentelijk aandeel voor het aanleggen van de duiker wordt opgenomen in dit werk.
De wegenis en de regenwaterafvoer langs N419 - Krijgsbaan zal ook worden bewerkt door Wegen en Verkeer Antwerpen (AWV). Het gemeentebestuur van zijn kant staat in voor de droogweerafvoer (afvalwater). Er wordt aan beide zijden een éénrichtingsfietspad aangelegd dat zoveel mogelijk vrijliggend zal zijn.
middenberm en fietstunnel
Helemaal nieuw is ook dat er tussen de Schaarbeekstraat ( straat naar containerpark) en de Nieuwlandstraat een middenberm zal worden aangelegd. Aan de Schaarbeekstraat en de Nieuwlandstraat zelf worden afslagstroken gemaakt. Tegelijkertijd met deze werken zal er een fietstunnel gemaakt worden onder de brug van de Krijgsbaan met de spoorweg. Deze zal volledig door AWV betaald worden en zal dienen voor de realisatie van een fietspad naast de spoorlijn in het kader van het bovenlokaal functioneel fietspad. Het is immers de bedoeling om dat aan te sluiten richting Beveren waar dan verder kan gefietst worden naar Sint-Niklaas.
De timing werd zo vastgesteld dat de opdracht zou aanbesteed worden begin 2010. AWV zal voor het project optreden als aanbestedende overheid en leidend ambtenaar.
Met deze grote werken is heel wat geld gemoeid. De raming. Totale kostprijs van het werk voor alle partijen 7.157.028 euro. De kostprijs voor de gemeente komt op 3.757.606 euro. De bouw fietstunnel (100% AWV) kost 523.019 euro en is in het totaalbedrag begrepen.
Krediet hiervoor is voorzien in de begroting 2010 buitengewone dienst.
Voor dit project kan Zwijndrecht rekenen op de subsidie voor de aanleg van de riolering in de Heirbaan - Kruibeeksesteenweg of 75% van de kostprijs.
De overige 25% + de aanleg van de riolering DWA in de N419 kan gefinancierd worden met de saneringsbijdrage
commentaar
In de gemeenteraad merkte raadslid Walter De Wulf (Open VLD) op dat men al vele jaren bezig is met de plannen om de Kruibeeksesteenweg aan te pakken. Nu wil het Vlaams Gewest afdeling Wegen en Verkeer Antwerpen meespelen in dit dossier. Dat was voor hem een prachtig initiatief en het kan op deze manier een groot project worden. Het kan de gemeente verfraaien. "Wel is het spijtig dat er nu een goedkeuring wordt gevraagd voor de werken, de goedkeuring van de lastvoorwaarden, terwijl de prijsoffertes reeds lopen. Ze zouden zelfs in november reeds geopend worden", aldus De Wulf die bij de stemming de onthouding uitsprak ondanks het feit dat hij vindt dat de werken uitgevoerd moeten worden.
Raadslid Ronny Dobbeleir (Vlaams Belang) zei dat zijn fractie zich ook ging onthouden maar dan wel om een heel andere reden. Toen hij dit dossier kwam inzien, zaten enkel de plannen van de N419 in het dossier. Er moest nu een goedkeuring gegeven worden voor een gemeentelijk aandeel van 3.757.000 euro, voor de Heirbaan en Kruibeeksesteenweg, terwijl enkel de plannen van de N419 in het dossier zaten.
Frans De Gendt (sp.a) vroeg om in de meer betrokken te worden in de voorbereiding van dergelijk dossier.
subsidies zouden kunnen krijgen. Het gaat tenslotte om een bedrag van 500 000 euro.", aldus Minnebo.
Op 12 november is de opening van de biedingen en zal er gezien worden wat er uit de bus zal komen. Het volledige project zou moeten gerealiseerd worden in 220 werkdagen.
Met 15 ja stemmen van Groen!- en CD&V-fractie en 1 onafhankelijk raadslid en 10 onthoudingen van sp.a-, Open VLD- en Vlaams Belang-VLOTT-fractie werden de lastvoorwaarden en wijze van gunnen gemeentelijk aandeel goedgekeurd.
De samenwerkingsovereenkomst werd met 25 ja stemmen goedgekeurd. Het volledige traject wordt samengevoegd tot één opdracht, waarin drie partijen betrokken zijn, nl. Vlaams Gewest administratie wegen en verkeer (AWV) + gemeentebestuur +provinciebestuur.
Voor de volledige opdracht wordt één bestek opgemaakt en bijgevolg één aannemer aangesteld.
Deze werkwijze moet een betere coördinatie van de werken met zich meebrengen en ertoe leiden dat er een betere fasering van de werken kan gebeuren. Er wordt zo gestreefd naar minder hinder voor de inwoners.(ROLF DUCHAMPS)