Belangrijke werken Heirbaan-Kruibeeksesteenweg-Krijgsbaan

Image
Het kruispunt Schaarbeekstraat (rechts) -Krijgsbaan - Lindenstraat (links) wordt aangepakt. Er komen ook afslagstroken.
BURCHT. Het gemeentebestuur is al verschillende jaren bezig met het project over de wegen- en rioleringswerken in de Heirbaan en Kruibeeksesteenweg. Jaren geleden werd het studiebureau J. Stokmans aangeduid om het ontwerp op te maken. Momenteel worden het ontwerp, het lastenboek en de bijhorende plannen hiervoor afgewerkt.

In februari 2008 bracht het Vlaamse Gewest, afdeling Wegen en Verkeer Antwerpen(AWV) Zwijndrecht op de hoogte van hun plannen om een structureel onderhoud uit te voeren in de Krijgsbaan (N419). Volgens het zoneringsplan liggen er acht groene clusters op deze weg. Door te participeren in het project van AWV is het gemeentebestuur in staat deze rioleringsproblemen op te lossen. Het gemeentebestuur plant dus de aanleg van een gescheiden rioleringsstelsel in de Krijgsbaan. Maar natuurlijk is er anderzijds ook de Heirbaan-Kruibeeksesteenweg zodat heel dat gebied daar een metamorfose kan ondergaan.

Image
De heraanleg van de in- en uitrit aan de Nieuwlandstraat -Krijgsbaanbaan is echt wel nodig. Hier komen ook afslagstroken.
De werken zullen heel wat wijzigingen brengen in  het huidige straatbeeld. Zo zullen langs de Heirbaan - Kruibeeksesteenweg enkele groenaccenten gelegd worden en enkele kruispunten zullen aangelegd worden met klinkers. De bedoeling van dit laatste is om zonder niveauverschillen toch een accent aan te brengen dat snelheidsremmend werkt. Na de aanleg zullen er wel  minder parkeerplaatsen zijn. Maar het is de bedoeling om, bij de uitvoering van 'Dorp aan de Stroom', meer parkeergelegenheid te voorzien achter de woningen van de Heirbaan. Het college van burgemeester en schepenen tracht om deze parkeerplaatsen via meer doorgangen gemakkelijker toegankelijk te maken voor
de bewoners.

Het provinciebestuur plant dan weer werken aan de Zwaluwbeek. Deze gaat onder de Kruibeeksesteenweg. Het gemeentelijk aandeel voor het aanleggen van de duiker wordt opgenomen in dit werk.

De wegenis en de regenwaterafvoer  langs N419 - Krijgsbaan zal ook worden bewerkt door Wegen en Verkeer Antwerpen (AWV).   Het gemeentebestuur van zijn kant staat in voor de droogweerafvoer (afvalwater). Er wordt aan beide zijden een éénrichtingsfietspad aangelegd dat zoveel mogelijk vrijliggend zal zijn.

middenberm en fietstunnel

Helemaal nieuw is ook dat er tussen de Schaarbeekstraat ( straat naar containerpark) en de Nieuwlandstraat een middenberm zal worden  aangelegd. Aan de Schaarbeekstraat en de Nieuwlandstraat zelf worden afslagstroken gemaakt. Tegelijkertijd met deze werken zal er een fietstunnel gemaakt worden onder de brug van de Krijgsbaan met de spoorweg. Deze zal volledig door AWV betaald worden en zal dienen voor de realisatie van een fietspad naast de spoorlijn in het kader van het bovenlokaal functioneel fietspad.  Het is immers de bedoeling om dat aan te sluiten richting Beveren waar dan verder kan gefietst worden naar Sint-Niklaas.

Image
Het kruispunt Krijgsbaan-Kruibeeksesteenweg (halfweg) krijgt bij de heraanleg verkeerslichten.
Op het kruispunt Heirbaan - Kruibeeksesteenweg - Krijgsbaan, in  de volksmond ‘den Halfweg’ komen verkeerslichten en  hier worden eveneens afslagstroken aangelegd.
De timing werd zo vastgesteld dat de opdracht zou aanbesteed worden begin 2010. AWV zal voor het project optreden als aanbestedende overheid en leidend ambtenaar.

Met deze grote werken is heel wat geld gemoeid. De raming. Totale kostprijs van het werk voor alle partijen 7.157.028 euro. De kostprijs voor de gemeente komt op 3.757.606 euro. De bouw fietstunnel (100% AWV) kost 523.019 euro en is in het totaalbedrag begrepen.
Krediet hiervoor is voorzien in de begroting 2010 buitengewone dienst.
Voor dit project kan Zwijndrecht rekenen op de subsidie voor de aanleg van de riolering in de Heirbaan - Kruibeeksesteenweg of 75% van de kostprijs.
De overige 25% + de aanleg van de riolering DWA in de N419 kan gefinancierd worden met de saneringsbijdrage

commentaar

In de gemeenteraad merkte raadslid Walter De Wulf (Open VLD) op dat men al vele jaren bezig is met de plannen om de Kruibeeksesteenweg aan te pakken. Nu wil het Vlaams Gewest afdeling Wegen en Verkeer Antwerpen meespelen in dit dossier. Dat was voor hem een prachtig initiatief en het kan op deze manier een groot project worden. Het kan de gemeente verfraaien. "Wel is het spijtig dat er nu een goedkeuring wordt gevraagd voor de werken, de goedkeuring van de lastvoorwaarden, terwijl de prijsoffertes reeds lopen. Ze zouden zelfs in november reeds geopend worden", aldus De Wulf die bij de stemming de onthouding uitsprak ondanks het feit dat hij vindt dat de werken uitgevoerd moeten worden.

Raadslid Ronny Dobbeleir (Vlaams Belang) zei dat zijn fractie zich ook ging onthouden maar dan wel om een heel andere reden. Toen hij dit dossier kwam inzien, zaten enkel de plannen van de N419 in het dossier. Er moest nu een goedkeuring gegeven worden voor een gemeentelijk aandeel van 3.757.000 euro, voor de Heirbaan en Kruibeeksesteenweg, terwijl enkel de plannen van de N419 in het dossier zaten.

Frans De Gendt (sp.a) vroeg om in de meer betrokken te worden in de voorbereiding van dergelijk dossier.

Image
De spoortunnel onder de Krijgsbaan gezien vanuit de Walstraat. Hier zal ook een fietsertunnel komen.
Burgemeester Minnebo richtte zich naar raadslid Dobbeleir en vond ook dat  de plannen er inderdaad bij hadden moeten zitten. "Wat betreft de andere opmerkingen is het zo dat wij inderdaad al jaren bezig zijn met dit project. We hadden dit opgenomen in de budgettering van 2009 toen wij plots vanuit Antwerpen vernamen dat de AWV Antwerpen de bereidheid zou betonen om ook de Krijgsbaan aan te pakken. Dit is in een stroomversnelling terecht gekomen en ze hebben onmiddellijk alle zeilen bijgezet om dit te kunnen realiseren in 2009. Zij zijn ook gehouden aan de budgetten waarover zij beschikken. Het probleem is dat we normaliter ook in aanmerking zouden komen voor een subsidiering van onze rioleringen op de Krijgsbaan. We kunnen dit ook met eigen middelen doen met name door gebruik te maken van de saneringsbijdrage. Uiteraard zou het meegenomen zijn als we toch nog een aantal
 subsidies zouden kunnen krijgen. Het gaat tenslotte om een bedrag van 500 000 euro.", aldus Minnebo.

Op 12 november is de opening van de biedingen en zal er gezien worden wat er uit de bus zal komen. Het volledige project zou moeten gerealiseerd worden in 220 werkdagen.

Met 15 ja stemmen van Groen!- en CD&V-fractie en 1 onafhankelijk raadslid en 10 onthoudingen van sp.a-, Open VLD- en Vlaams Belang-VLOTT-fractie werden de lastvoorwaarden en wijze van gunnen gemeentelijk aandeel goedgekeurd.

De samenwerkingsovereenkomst werd met 25 ja stemmen goedgekeurd. Het volledige traject wordt samengevoegd tot één opdracht, waarin drie partijen betrokken zijn, nl. Vlaams Gewest administratie wegen en verkeer (AWV) + gemeentebestuur +provinciebestuur.
Voor de volledige opdracht wordt één bestek opgemaakt en bijgevolg één aannemer aangesteld.
Deze werkwijze moet een betere coördinatie van de werken met zich meebrengen en ertoe leiden dat er een betere fasering van de werken kan gebeuren. Er wordt zo gestreefd naar minder hinder voor de inwoners.(ROLF DUCHAMPS)

 

Lees ook:

BURCHT. Wie richting Linkeroever moet vanuit Burcht of andersom, zal rekening moeten houden met werken in de Koningin Astridlaan. Op maandag 18 februari gaan de werken aan de Welenroute, de nieuwe...

KRUIBEKE. De gemeente Kruibeke verwittigt alle bestuurders dat ze de nieuwe omleidingsweg correct moeten volgen. De lokale politie zal toezicht houden op de naleving van deze aanpassingen. De...

ZWIJNDRECHT/BURCHT. Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel of het begrip BAM, wenst een fietspad aan te leggen vanaf Antwerpen Linkeroever tot aan de N419 Krijgsbaan. Ze gaven het de naam van fietspad...

ZWIJNDRECHT. Het bovengronds elektriciteitsnet wordt steeds maar minder en minder. Waar het kan worden de kabels ondergronds gebracht. Vooral in oudere, meer afgelegen gebieden blijft het net...

De Heirbaan zal deze zomer nog niet worden afgesloten voor de grootse werken.BUCHT. De aangekondigde grootse werken die de gemeente samen met de Vlaamse overheid zal uitvoeren aan de...

BURCHT. De gemeente Zwijndrecht wil de parking aan de bekende sportterreinen aan 4de Wallen aan de Heirbaan, in de toekomst uitbreiden. Het is een werk dat thuishoort in het stedenbouwkundig...