De vijver moet blijven
Het is niet zomaar een dorpsvijvertje want hij ligt op een oppervlakte van 8500m² en is gegraven in de jaren 60 en dit als aanvulling voor de aanleg van de taluds waar de sporen op lopen aan het station van Sint Niklaas. De vijver heeft een diepte van 7 tot 8 meter.
Karim Batens van de actiegroep 'De vijver moet blijven': "Natuurlijk moeten we er dan bij vertellen dat na verloop van jaren deze vijver mede door het niet frequent betreden van deze plaats, is uitgegroeid tot een natuurlijk bufferbekken en natuurlijk een prachtige habitat waar vele watervogels graag vertoeven. We denken hierbij aan wilde eenden, ganzen, aalscholvers, wilde zwanen e.d. die hier graag een visje komen mee pikken omdat ze hier toch rustig zitten zonder last van mensen en verkeer."
Maar plots werden de omwonenden verrast door het bericht dat ze de vijver wilden dempen om er een akker van te maken. Maar daar geloven ze in de buurt niks van want ze zien het al gebeuren dat de vijver zal gevuld worden met grond én eventueel andere vuiligheid. Ze steunen zich daarbij op het feit dat het een aannemer is van grond en afbraakwerken die de vijver samen met zijn broer die landbouwer is, zouden willen kopen.
De voorstanders van het behoud van de vijver hebben zo hun mening daarover: "De landbouwer in dit verhaal is hun argument om er een akker van te maken. Indien een aannemer zonder landbouw activiteit, deze zou kopen zouden ze zich bij de overheid teveel vragen stellen. Vandaar dat de aanvraag van de landbouwer goed uitkomt want hij oefent ook de grond en afbraakwerken als beroeps activiteit uit, samen met zijn broer."
Maar er zijn meer elementen die meespelen. De overlast die aan de buurt berokkend zal worden is niet gering. Om de vijver te dempen is er een 65000m³ grond nodig. Als men weet dat een modale vrachtwagen 7 a 8m³ grond mag vervoeren is het niet verwonderlijk dat dit sowieso tot problemen zal leiden voor de ganse omgeving hier 8000 vrachtwagens. Die zullen allemaal zullen passeren langs de drukke baan Sint Niklaas - Hulst waar dagelijks honderden kinderen fietsen op weg naar en van de school.
De buurtbewoners stellen zich ook de vraag wat ede weerslag zal zijn op hun woningen. "Al deze vrachtwagens moeten door een dreef van 3m50 breed, die vlak naast onze woningen loopt wat sowieso schade een de woningen zal veroorzaken." Ook worden vragen gesteld rond de waterhuishouding. De vijver is nu een natuurlijk bufferbekken maar wat als hij verdwijnt? Kortom dit prachtig stukje natuur moet voor hen blijven. Het ligt op amper 500 meter van een dorpskern. "Zo een prachtig natuurgebiedje laten verdwijnen zou triestig zijn voor de natuur maar een grote overwinning van de aannemer die enkel op winstbejag uit is", aldus Karim Batens.
De vijver is geschat op 18.000 euro en de aannemer heeft direct 60.000 euro geboden als hij hem mag vullen dus meer dan driekeer de werkelijke waarde. Dat weten ze daar aan de Zandstraat en het is begrijpelijk dat de eigenaar Omer De Jonghe uit Haasdonk daar oor voor heeft. Driekeer te veel betalen is niet van aard om de natuurliefhebber aan bod te laten komen. De mensen van 'De Vijver moet blijven' hopen dat er iemand is die het terrein wil kopen ter ere van de natuur en de vijver laat bestaan.
De mensen uit de buurt zeggen wel: "Als er iemand eventueel interesse heeft in deze vijver, zijn wij als buurtbewoners bereid mee de handen uit de mouwen te steken om deze te behouden." Volgens burgemeester Remi Audenaert, die in zijn jonge jaren nog kwam zwemmen in de vijver, is het daar agrarisch gebied en is het zeker een prachtig stukje natuur.
Wie een beeld wil krijgen van dit stukje natuur kan het bereiken in Sint-Pauwels via een dreef die gelegen is tussen de woningen 198 en 200.Hiermee is voldaan aan de vraag van heel wat mensen, hoe ze naar de vijver kunnen.
Karim Batens: "Hoe meer mensen dit prachtig stukje natuur komen bewonderen, hoe meer sympathisanten we krijgen." (Rolf Duchamps)